Psykolog online

Sömnproblem

Lär dig mer om sömnproblem och hur du kan hantera dem eller chatta online med en av våra psykologer och påbörja en behandling.

  • Slipp åka till mottagning
  • Erfarna psykologer
  • Ingen tidsbokning
börja här

Vad är sömnproblem?

Sömnproblem kommer i många olika former. För vissa är det insomning som är själva svårigheten, för andra är det nattsömn som störs av ständiga uppvaknanden eller mardrömmar, och för ytterligare andra kan det vara stora svårigheter med att ta sig upp på morgonen. Det är viktigt att komma ihåg att sömnproblem är mycket vanligt, de allra flesta upplever någon form av sömnproblem i perioder av sitt liv.

Att ibland ha svårt att sova är vanligt och oftast inget man behöver oroa sig för. Att då och då ha en natt med lite sömn är inte farligt och oftast tar man igen den förlorade sömnen natten efter. Men om du sover för lite under längre perioder kan både din psykiska och fysiska hälsa påverkas negativt. Om du märker att din vardag fungerar sämre kan du behöva få hjälp med att få en bättre sömn.

Orsaker till sömnproblem

Orsakerna till att man upplever sömnproblem kan vara många, men den vanligaste anledningen är stress. Eftersom en av konsekvenserna av stress är ökad vakenhet (att bli på helspänn för att kunna hantera faror) blir det svårt för oss att hitta lugnet och somna när vi är stressade. Många mediciner har också försämrad sömn som bieffekt. Ytterligare orsaker till sömnproblem kan vara exempelvis ångest, depression eller annan psykisk ohälsa. Malande tankar om exempelvis relationer eller konflikter kan också bidra till att skapa sömnproblem. I samtliga dessa fall kan det vara så att sömnproblem är ett symptom snarare än problemet i sig. Man bör då överväga att söka vård för den problematiken istället för att behandla sömnproblemet.

Brist på sömn och för mycket sömn kan också vara kopplat till olika kroniska hälsoproblem, såsom hjärtsjukdomar och diabetes.

Då bör du söka vård

Svårigheter att somna

Om du har svårt att somna inom 60 min när du lagt dig, och detta pågått under en längre period.

Störd sömn

Du vaknar flera gånger under en natts sömn och har svårigheter att somna om. Pågår detta under en längre tid och du känner att det påverkar din vardag negativt bör du söka vård.

Vaknar aldrig utsövd

Du vaknar för tidigt på morgnarna innan du känner dig helt utsövd och kan inte somna om.

Det som är enskilt mest avgörande för om du bör söka hjälp för din sömnproblematik är om du upplever att det har en negativ effekt på din vardag och mående. Det är inte farligt att under vissa perioder gå med lite sömn, eller sova dåligt. Det viktigaste är hur din sömn ser ut över längre tid. Det är naturligt att extraordinära händelser i våra liv kommer påverka vår sömn i viss mån, och för de allra flesta kommer sådana sömnproblem att gå över av sig självt med tiden.

Självhjälp vid sömnproblem

Sömnhygien

Sovrummet skall vara så mörkt och tyst som möjligt. Du bör även undvika att använda artificiellt ljus 30 min innan sömn (dator, tv eller mobiltelefon). Bli inte stressad av att du inte somnar snabbt, det kan hjälpa att vända bort väckarklockan så man inte räknar tiden tills man somnat på den. Att ha rätt temperatur i rummet är också viktigt, och även att ha rätt tjocklek på täcken för att få en behaglig sovtemperatur. Vilken temperatur vi sover bäst i är individuellt, men generellt brukar man säga att någonstans mellan 15-20 grader är en bra temperatur i sovrummet. Du ska aldrig frysa när du ligger under täcket, men inte heller vara för varm. Testa dig fram för att se vilken temperatur som passar dig. Generellt är det viktigt att du upplever din säng som bekväm för att få en god natts sömn.

Motion och solljus

Fysisk aktivitet kan både hjälpa dig att somna snabbare och att få en djupare sömn. Vår kropp strävar efter att vara i balans, något som kallas för homeostas. Homeostasen påverkas av våra dagliga aktiviteter, och en aktiv vardag bidrar till att din kropp är lagom trött för att kunna sova på natten. Att vara aktiv i dagsljus kan påverka sömnhormonet melatonin och även det påverka din sömn positivt.

Alkohol, tobak och koffein

Om du lider av sömnsvårigheter bör du undvika drycker som innehåller koffein eller alkohol för sent på kvällen. Vissa människor behöver även undvika koffeinhaltiga drycker under eftermiddagen eftersom att halveringstiden för koffein kan variera från person till person. Nikotin höjer blodtrycket samt ökar hjärtfrekvensen och hjärnvågsfrekvensen vilket också är kontraproduktivt när man ska sova.

Det är vanligt att personer med sömnproblem använder alkohol för att enklare kunna slappna av och somna inför natten. Alkohol kan ha en sövande effekt, men sömnen rubbas och man får mindre djupsömn under natten. Försök använda de andra tipsen för att kunna undvika alkohol som insomningsmedel.

Undvik att sova på dagen

För många som upplever sömnproblem blir den naturliga responsen att försöka ta igen förlorad sömn på dagen. Detta blir ofta en ond spiral, där sömnen på dagen dras från sömnbehovet på natten vilket gör att problemet vidmakthålls. Om du ofta sover på dagen, testa ett par veckor att undvika det och se om du kan justera sömnen till att inträffa på natten istället.

Hitta en psykolog specialiserad på sömnproblem

börja här